Mijn nieuwe werkplaats.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.326
2.037
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kwam mooi uit met het hout dat ik had liggen. Voor komt er nog een front voor een achter zal het er echt niet uitvallen.
Ik heb overigens altijd een verschil van ongeveer 1cm. Daardoor kan ik de bovenkant telkens voorzien van een afronding. Als je dezelfde hoogte hebt ziet dat er niet uit.
Deze manier heb ik van Jan Gunneweg.
aan de frontkant kan ik er nog in komen
aan de achterkant is het verschil redelijk groot
technisch is het ok
praktisch eveneens, als het er daar niet uit valt
dank voor het delen van de info over jouw houtbelevenissen !
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.216
915
Ulvenhout
Gisteren had ik weer even tijd en ben ik wat verder gekomen met de kast. De wielen zijn gemonteerd, de lades zijn ingeruimd (nu alweer te weinig plek..) en de bovenzijde is gemonteerd. Ook zijn de zijkanten en bovenzijde in de Osmo gezet.
Ik heb 6 planken verlijmd tot een paneel waar de fronten uit komen. Gisterenavond kon ik deze op de juiste maten zagen.
Vanmiddag had ik even tijd om een radius te frezen en meteen voor de eerste keer in de Osmo gezet.

De bovenzijde van de kast heb ik voor de 2e keer in de Osmo gezet maar dat ging niet zo lekker. Waar je op massief hout de 2e laag heel dun kan uitsmeren ging dat hier op MDF niet. Het wordt een plakkerige zooi. Geen idee waar dat aan ligt. Ik heb het zo veel mogelijk weggepoetst en laat het nu maar even drogen.

20240521_162413.jpg

20240521_162354.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

hdv

Post veel
24 nov 2019
885
462
Noord-Veluwe
Als Osmo bij de 2e laag kleeft is dat meestal een teken dat de eerste laag niet goed droog was toen je die aanbracht. Heb je voordat je de eerste laag aanbracht de waslaag van het MDF verwijderd? Als die er nog op zit, dan kan de hardwax niet goed in het materiaal dringen en duurt het flink langer voordat het volledig uitgehard is.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.216
915
Ulvenhout
Als Osmo bij de 2e laag kleeft is dat meestal een teken dat de eerste laag niet goed droog was toen je die aanbracht. Heb je voordat je de eerste laag aanbracht de waslaag van het MDF verwijderd? Als die er nog op zit, dan kan de hardwax niet goed in het materiaal dringen en duurt het flink langer voordat het volledig uitgehard is.
Ik heb het MDF eerst geschuurd maar niet apart nog de waslaag verwijderd. De 2e laag zette ik erop na 24 uur drogen, misschien was dat te kort.
Ik zal volgende weer nog eens voorzichtig opschuren en nog een laag aanbrengen.

De fronten zijn inmiddels gemonteerd en ik heb ook handgrepen gezaagd.

20240523_110518.jpg
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
885
462
Noord-Veluwe
Een andere veel voorkomende oorzaak is dat er een te dikke laag Osmo is aangebracht. Osmo hardwax moet in een dun laagje worden opgebracht. Nu kun je dat ook weer enigszins overdrijven (kijk voor de lol maar eens naar het vermakelijke en niet per se verkeerde filmpje van Matt Estlea over hoe hij Osmo toepast), maar het is sowieso verstandig om kort na het aanbrengen de overtollige hardwax met een niet-pluizende lap weg te vegen.

Zeker als je de laag met een kwast of roller hebt opgebracht is de kans *erg groot* dat die laag te dik is. Het is niet voor niets dat er heel expliciet op de verpakking staat dat het dun moet worden opgebracht. Als ik afga op wat ik om me heen zie, dan is wat veel mensen dun noemen nog steeds een aardig rijke laag als het om hardwax gaat. Te dikke lagen hebben de neiging veel tijd nodig te hebben om uit te harden. Ik heb die fout in het begin zelf ooit een keer gemaakt en heb toen 3 dagen moeten wachten, want ik was toen al te laat om er nog met een lap overheen te kunnen gaan. Dat heb ik dus snel afgeleerd.

En voor het geval je denkt dat een dun laagje te weinig bescherming biedt: dat valt mee. Ik heb zelf ooit een testje gedaan met wat plankjes waarop een heel dun laagje zat en daar kwamen geen vlekken op van chocolademelk, koffie of thee. Wijn drink ik niet, dus dat heb ik niet kunnen testen. Wat wel een licht vlekje opleverde was doodgewoon water (dat hout was trouwens eiken, wat daar sowieso erg gevoelig voor is). Maar dat is bij heel veel van deze producten zo. Een laagje onderhoudsolie later en dat vlekje was niet meer terug te vinden.

[Edit: nou ja, vergeet ik nog te schrijven waar ik de post mee wilde beginnen. :rolleyes: Dat is een mooi kasje geworden!]
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.216
915
Ulvenhout
Te dik is het absoluut niet opgebracht. Ik doe het namelijk op dezelfde manier als Matt Estela. Zo'n niet schurende pad en boenen maar. En mocht er dan nog residu bovenop liggen, wat bijna niet voorkomt, dan wordt dat uiteraard weggeveegd.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.216
915
Ulvenhout
Inmiddels even een project tussendoor gedaan waar ik gelukkig al veel input van jullie heb gekregen. De stofafzuiging op 400V. Zoals in een ander topic beschreven waren de lagers verrot en heb ik deze vervangen. Daarna was het plan om de afzuiging op de vide te zetten en met vaste buizen naar beneden te komen. Met de nodige splitsingen en afsluiters om ook de vandiktebank nog aan te kunnen sluiten.
Dat project is nu afgerond en alles werkt.

De afsluiters zijn handbediend en sluiten inderdaad volledig af. De koppelingen zijn allemaal uitgevoerd in de 'safe' versie, dus met een rubber welke afdicht. Makkelijk te monteren en geen tape nodig.

Ik heb uiteindelijk toch de schakelaar op de machine moeten omzeilen omdat het anders niet ging werken met de inschakelautomaat. Het omwisselen van de bekabeling op de schakelaar heeft niet gewerkt. Ik heb de schakelaar wel laten zitten voor het geval de machine ooit nog verkocht mocht gaan worden in originele staat.

20240524_102413.jpg

20240524_102404.jpg

20240524_102946.jpg

20240524_103016.jpg
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
885
462
Noord-Veluwe
Hmm, dan ben ik ook een beetje aan het eind van mijn ingevingen. Sorry dat ik je niet verder kan helpen met het Osmo-mysterie.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.831
773
Enschede, Twente
Te dik is het absoluut niet opgebracht. Ik doe het namelijk op dezelfde manier als Matt Estela. Zo'n niet schurende pad en boenen maar. En mocht er dan nog residu bovenop liggen, wat bijna niet voorkomt, dan wordt dat uiteraard weggeveegd.
Ik denk dat je niet te hard moet drukken ("boenen maar"). Ik kan me voorstellen dat je dan net iets te veel olie er in perst (als het ware onder druk zet). Mogelijk perst de 'ingeperste' olie zich later dan weer naar buiten.

Ik heb ook wel eens van die pareltjes op snijplanken gehad & vroeg me altijd af waaraan het fenomeen zou kunnen liggen. Hierboven dus mijn theorie.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
885
462
Noord-Veluwe
Misschien heb je het hierboven al een keer benoemd, maar tot welke korrel heb je geschuurd? Bij een te fijne korrel kan de hardwax niet in de poriën van het hout trekken, omdat het stof dan in de poriën gaat zitten. Osmo raadt volgens mij aan niet verder dan P120 te gaan. Zelf heb ik geen problemen opgemerkt bij P150. Ik meen zelfs een werkstuk van berken tot P180 geschuurd te hebben, zonder problemen te krijgen met de hardwax.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.326
2.037
Klein-Brabant, Vlaanderen
Misschien heb je het hierboven al een keer benoemd, maar tot welke korrel heb je geschuurd? Bij een te fijne korrel kan de hardwax niet in de poriën van het hout trekken, omdat het stof dan in de poriën gaat zitten. Osmo raadt volgens mij aan niet verder dan P120 te gaan. Zelf heb ik geen problemen opgemerkt bij P150. Ik meen zelfs een werkstuk van berken tot P180 geschuurd te hebben, zonder problemen te krijgen met de hardwax.
de fijnheid van de korrel waarmee je hout kan schuren, hangt af van de vezels
bij eik zijn die grof
vandaar is 150 het max
ga je fijner, dan schuur je de ruimte tussen de vezels dicht
ik denk dat ik berk(fineer) tot 220 geschuurd heb
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.216
915
Ulvenhout
mogen die ook op de foto ;-)
Hierbij:
Simpel maar doeltreffend, alle kanten van de handgreep zijn gezaagd onder een hoek van 10 graden.
Eigenlijk vind ik ze iets te massief voor de afmetingen van deze kast, maar omdat de lades over een lat glijden en niet met kogellagers moest ik genoeg hout hebben om deze te bevestigen aan het front. Je zet ook meer kracht om de lade te openen.

20240529_151437.jpg

20240529_151451.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.216
915
Ulvenhout
Ondertussen ben ik ook begonnen met het dichtmaken van de open trap. Daaronder wil ik een keukenblok/kastenwand plaatsen en nu zou alle troep van je schoenen naar beneden vallen.
Stootboorden zijn van 15mm multiplex en het latje is 20x20mm vuren. Als alles dicht is kunnen we gronden, gaatjes vullen en de hele trap aflakken.
De makkelijkste stukken zijn al geplaatst, de rare hoeken ben ik nu aan het meten en zagen.

IMG-20240531-WA0000.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.