Antieke gatensteker van de firma Roder & Verbeek te Rotterdam

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
526
160
Middelburg
Waarom is heb geen schroefdraadvijl en ik dacht een maat snijmoer.
Dank voor je reactie ik heb even zitten google'n op het internet, je terminologie was me in eerste instantie niet geheel duidelijk,.......maar een plaatje, en een youtube filmpje, en ik ben weer helemaal bijgeleerd. Het mag duidelijk zijn, je hebt niet voor niets, een ijzerhandel gerund.

Maar ik begrijp je tekst niet helemaal zie je quote hierboven
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.296
2.675
Met een draadvijl kan je zowel beschadigingen in buitendraad, als binnendraad bijwerken. Maar alleen kleine maten. Metrisch gaat uit mijn hoofd, tot 3mm en ww tot een gang of 10.
 
Laatst bewerkt:

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
526
160
Middelburg
Na het werk eventjes de loods ingedoken, om uiteindelijk de beitelhouder te monteren, en het eiken plankje een goede schaafbeurt te geven (het bestaande eikenplankje was in al die jaren zwart geworden). Ik heb inmiddels de boutjes, waarmee je de boel kunt afstellen, vervangen voor iets beters, volgens mij is het tapgat in het gietijzer niet gelijk aan die van de boutjes. In de middagpauze een ijzerhandel opgezocht, op zoek naar een bsw bout met gelijk schroefdraad zoals die van Ruben. Nou deze ijzerhandel had nog doosjes staan in het magazijn van net na de oorlog, ongelooflijk zeg. Heb er één op proef meegenomen, en die bleek perfect te passen, veel beter dan de bestaande. Ongelooflijjk dat de oude boutjes niet zijn dolgedraaid, of nog gekker afgedraaid had zomaar gekund, sommige waren gewoon krom. Ondanks ik nog niet de mogelijkheid heb om de boel netjes af te stellen, heb ik toch voor het eerst de gatensteker uitgeprobeerd,............de beitels moeten nog worden gereinigd en geslepen dus scherp nou nee🫣,......hier volgen wat plaatjes
 

Bijlagen

  • IMG_1155.jpeg
    IMG_1155.jpeg
    118,1 KB · Weergaven: 33
  • IMG_1156.jpeg
    IMG_1156.jpeg
    94,7 KB · Weergaven: 31
  • IMG_1153.jpeg
    IMG_1153.jpeg
    88,1 KB · Weergaven: 31
  • IMG_1148.jpeg
    IMG_1148.jpeg
    85,3 KB · Weergaven: 31
  • IMG_1151.jpeg
    IMG_1151.jpeg
    99,1 KB · Weergaven: 31
  • IMG_1150.jpeg
    IMG_1150.jpeg
    108 KB · Weergaven: 26
  • IMG_1149.jpeg
    IMG_1149.jpeg
    117,9 KB · Weergaven: 27

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
526
160
Middelburg
De vereniging van gaatensteeckers kan los :cool:.
Klopt maar wat is jou en Ruben's reikwijdte qua maximale diepte dat jullie beitel kan steken, ook niet geheel onbelangrijk, want ik wil wel voor vol worden aangezien;),.......... die mijne gaat niet dieper dan 10cm, zie vorige post in mijn topic
 
Laatst bewerkt:

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
509
748
Zuid West Drenthe
Max bewegings ruimte is bij mij 14cm.
Schat dat ongeveer 10cm comfortabel bruikbaar is.
En wanneer ga je gaten van 10 cm steken?
Heb al wel één maal in 2x moeten steken, balk omdraaien en zelfde aanslagkant aanhouden.
Uitzonderlijke situatie, maar geen probleem
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.296
2.675
Voor traditioneel deuren met gespiede pennen maken , moet je volledig door het hout heen. Dan is het afhankelijk van de breedte van de deurstijlen hoe diep je moet steken. Maar 12 tot 20 cm is niet ongewoon. Dat moet ik op mijn langgatboor ook van 2 kanten doen.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
526
160
Middelburg
Max bewegings ruimte is bij mij 14cm.
Schat dat ongeveer 10cm comfortabel bruikbaar is.
En wanneer ga je gaten van 10 cm steken?
Heb al wel één maal in 2x moeten steken, balk omdraaien en zelfde aanslagkant aanhouden.
Uitzonderlijke situatie, maar geen probleem
Dank Ruben dan weet ik, dat ik nog 4 cm te gaan heb. Hoe heb jij het verticale glijgedeelte geïnstalleerd en afgesteld? Ik vond dit lastiger dan ik aanvankelijk had gedacht. Inderdaad, ik denk dat ik met 10 cm al een heel eind kom, maar het is wellicht raadzaam om het maximale er uit te halen?.......en nu zeker gezien de reactie van Chevy66. Nogmaals bedankt Ruben!!!!
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
526
160
Middelburg
Voor traditioneel deuren met gespiede pennen maken , moet je volledig door het hout heen. Dan is het afhankelijk van de breedte van de deurstijlen hoe diep je moet steken. Maar 12 tot 20 cm is niet ongewoon. Dat moet ik op mijn langgatboor ook van 2 kanten doen.
Dank Chevy66 voor je aanvullende info!!!!
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.698
1.929
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb even wat foto's met maten voor je gemaakt @48rmc.

Als ik de arm op ongeveer 10 graden heb, wat in principe de maximale uitslag naar boven is:

1716735367377.jpeg

dan heb ik de onderzijde van de bewegende rail (die waar achterop dus de tandwielbaan zit) op ~22 centimeter boven de onderste geleiderail (die de slede vasthoudt).

Naamloos.jpg

Dat zou moeten helpen om de goede 'plaats' te bepalen om de rail tegen de tandheugel te zetten. Als ik hem op deze manier gemonteerd heb zitten heb ik maximale uitslag. Uiteraard kun je de beitelhouder zelf nog individueel op de rail verplaatsen, maar dat wist je al:

1716735575998.jpeg

Met de rail bedoel ik dus die zilverkleurige schuine balk die op en neer beweegt, geen idee wat de officiële naam is. Bij mij is de beitelhouder wel heel, maar de boutjes die de veren vasthouden helaas niet. Die erop zaten waren ook niet origineel en ze waren ook niet goed meer, dus vandaar deze 'moderne' inbusjes die ik passen gemaakt heb.

Enige defecten die ik heb is dat de ronde 'houder' waar de arm in gemonteerd word (met 2 bouten die zo'n tapse vierkante zijde hebben om in de houder te passen) een stukje is gebarsten bij 1 van de bouten (teveel kracht op de bout gezet gok ik) en de bus die links in de nek steekt om de draaide roede te steunen een flinke barst heeft. De barst is echter 'schoon' en omdat hier geen toerentallen gemaakt worden heb ik hem er gewoon met flink veel vet terug in gezet.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
526
160
Middelburg
Goede morgen Trigger heel erg bedankt voor de info dan heb ik als ik het goed begrijp maar 50% benut. Jammer het blijkt dat deze gatenstekers ondanks hun degelijkheid niet allemaal ongeschonden de strijd zijn doorgekomen, ja gietijzer is volgens mijn redelijk broos dat is ook de reden dat ik een ringetje achter de bouten heb gemonteerd van de beitelhouder om scheuren te voorkomen. Op zich verbaast me dat de bevestiging van de hendel bij het aandraaien is gescheurd dit is toch geen gietijzer?
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.698
1.929
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Goede morgen Trigger heel erg bedankt voor de info dan heb ik als ik het goed begrijp maar 50% benut. Jammer het blijkt dat deze gatenstekers ondanks hun degelijkheid niet allemaal ongeschonden de strijd zijn doorgekomen, ja gietijzer is volgens mijn redelijk broos dat is ook de reden dat ik een ringetje achter de bouten heb gemonteerd van de beitelhouder om scheuren te voorkomen. Op zich verbaast me dat de bevestiging van de hendel bij het aandraaien is gescheurd dit is toch geen gietijzer?
Mij lijkt van wel.... als het staal was geweest was het niet gebarsten denk ik.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
526
160
Middelburg
Mij lijkt van wel.... als het staal was geweest was het niet gebarsten denk ik.
Okay je zou denken hier komt vaak kracht op en wordt duizend keer naar beneden gedrukt met “kracht” dit zal wel staal zijn, niet dus, gelukkig had ik deze 2 bouten handvast gezet zonder stevig aan te draaien.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.823
2.650
Gaanderen
Heel lang geleden heb ik moeten leren wat de voor- en nadelen van gietijzer zijn. Gietijzer kan prima op druk belast worden, maar wat betreft trekkrachten is het een stuk zwakker. Gietijzer is bros. Dus zit er een moer aan de achterzijde dan is het op druk en als er schroefdraad in zit dan is het wat ingewikkelder. Maar dat dan op trek wordt belast is wel duidelijk.
Nodulair gietijzer is daarin tegen een heel ander soort gietijzer.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.